Matkassar och Hemleveranser
Det är inte en självklarhet att man har tid för en storhandling varje eller varannan vecka. Med en vardag som blir allt mer hektisk ökar risken för ”stödhandlandet”, vilket varken är ekonomiskt eller hållbart. Som en lösning på problemet kom 2007 den första matkassen, vilken erbjöd färdiga middagslösningar för hela familjen eller för singelhushållet, och tjänsten kom att bli synonym med svensk mathandel.
Sedan dess har det dykt upp ett flertal företag som erbjuder färdiga matkassar. Det har också blivit enklare att handla mat på nätet. De flesta matbutiker erbjuder nu både utkörning och upphämtning av färdigpackade matkassar och det har revolutionerat hur vi handlar mat i Sverige.
Hemkörning framför middagslösningar
2007 skapades konceptet med färdiga middagskassar av företaget Linas Matkasse. Idén fick stora framgångar, vilket ledde till att andra företag etablerade liknande koncept för såväl fest som vardag, för veganer som flexiterianer. Oavsett vad man söker så finns det en matkasse för det. Men i och med att allt fler butiker börjar erbjuda hemkörning av matkassar som man plockar ihop själv på nätet, har man sett en minskning av de färdiga middagslösningarna. Det finns flera anledningar till varför denna utveckling har skett och till stor del beror det på kundernas preferenser, som har ändrat sig på senare år. Det är allt fler som eftersträvar en varierad kost och som vill minska matsvinnet och sitt avtryck på miljön.
Enkelhet lockar
Det är enkelheten med att handla mat på nätet som lockar. Oavsett om man väljer en leverans fram till dörren eller om man bara plockar upp kassarna i butiken efter jobbet blir handlingen mycket enklare och sparar mängder med tid. Trots att det finns de som tycker om att handla och välja sina produkter själva är det en stor målgrupp som helst hade sluppit att sätta sin fot i en matbutik, framför allt när man har hela familjen med sig och tusen saker som väntar efteråt.
Matindustrin är långt ifrån den enda som har digitaliserats och blivit enklare. Streamingen har ersatt det traditionella film och teve-tittandet och spelandet sker till största del på nätet. Mr green är ytterligare ett exempel på ett svenskt företag som var med och startade upp en helt ny marknad, varpå de har erbjudit sina spel i Sverige sedan 2008. De har utvecklat konceptet Green Gaming och de har prisbelönats för sin tjänst. Spotify är ett annat svenskt och internationellt prisbelönat företag som har bidragit till enkelhet, då de har revolutionerat hur vi lyssnar på musik. Till och med betalningslösningar har blivit enklare genom företag som Klarna. Listan kan helt enkelt göras lång.
Hemkörning av all mat
Ytterligare en utveckling som har skett på matmarknaden är att allt fler restauranger och snabbmatskedjor erbjuder hemkörning, och det gäller inte bara pizza. Så sent som våren 2018 började McDonald’s att erbjuda hemkörning i samarbete med taxitjänsten Über. Även om den här utvecklingen har hyllats av många finns det de som är kritiska till den. Nog för att hemkörning kan underlätta vardagen, men det kan också bidra till att det blir lättare att välja fel sorts mat för ofta och därmed främja en osund livsstil.